Brugge, stad van makers

Vakmanschap leeft in Brugge. Al sinds de middeleeuwen is de stad een bloeiend ambachtelijk productiecentrum, met een rijke traditie in verfijnd handwerk. Maar ook vandaag hebben heel wat getalenteerde vakmensen, makers, ontwerpers en ambachtelijke ondernemingen hier hun thuisbasis.

Met het project ‘Brugge, stad van makers’ willen we het historisch en hedendaags vakmanschap in de stad de komende drie jaar extra impulsen geven.

Wil je meer weten over dit project? Neem dan contact met ons op via info@erfgoedcelbrugge.be.

(c) Handmade in Brugge

Brugge staat voor baanbrekend vakmanschap, met wortels in een eeuwenoude traditie én oog voor creatie en innovatie. Er ligt een geweldig potentieel in de dialoog tussen het ambachtelijke verleden en heden van de stad.

Meester-leerlingtrajecten in beeld

Met de beurzen voor het doorgeven van vakmanschap in een meester-leerlingtraject zet de Vlaamse Overheid actief in op de ondersteuning van ambachtelijk vakmanschap in Vlaanderen.

Vakmannen en -vrouwen krijgen de kans om gedurende een langere periode intensief samen te werken met een of meerdere leerlingen die bij hen in de leer gaan. Door kennis en vaardigheden aan elkaar door te geven, helpen deze meesters- en leerlingen-vaklui hun immaterieel erfgoed levend te houden.

 

Nieuwe beursronde

 

In april 2022 lanceerde de Minister van Cultuur een nieuwe beursronde voor het doorgeven van vakmanschap in een meester-leerlingtraject. Een mooie kans dus voor meesters om de makers van morgen mee te helpen vormen. En voor leerlingen om de nodige bagage te verzamelen om vakmanschap levend te houden!

Wil je meer weten over de beurzen?

  • Op de website van het Departement Cultuur, Jeugd en Media vind je alle praktische info i.v.m. de beursaanvraag (deadline: 15 september 2022).
    ​​​​​​​
  • Of laat je inspireren door vorige trajecten in het online magazine Borgen voor morgen – Vakmanschap doorgeven in een meester-leerlingtraject of op immaterieelerfgoed.be.

  • Op maandagavond 16 mei organiseerden Erfgoedcel Brugge en Handmade in Brugge een lokaal infomoment rond de beurzen vakmanschap in De Republiek. We lanceerden die avond enkele nieuwe filmpjes van recente meester-leerlingtrajecten, die je hieronder terugvindt.

  • Op donderdagavond 2 juni vulden we deze lokale infosessie aan met een infomoment over de gloednieuwe handreiking "Een sterk meester-leerlingtraject" van de Werkplaats Immaterieel Erfgoed, die binnenkort op immaterieelerfgoed.be verschijnt. We gingen met de Brugse makers meteen aan de slag om de handreiking in de praktijk om te zetten.


Wat je van meesters leren kan: brugse trajecten in beeld.

 

Tijdens de vorige beursrondes in 2018, 2019 en 2021 werden in totaal 83 meester-leerling-trajecten gesubsidieerd. Daarbij kregen ook 14 trajecten met een Brugse meester en/of leerling een beurs toegekend.

Samen met Handmade in Brugge waren we heel benieuwd naar hoe die trajecten verlopen zijn. We gingen het gesprek aan met enkele van de betrokken makers en ontmoetten stuk voor stuk bevlogen vakmensen met een inspirerend verhaal over het doorgeven van vakmanschap. En die verhalen delen ze graag.

In de loop van 2021 brachten we drie meester-leerlingtrajecten in beeld. Begin juni 2021 lanceerden we een eerste filmpje, waarin Lepelbroers Harald Lamon (Het Lepelhuis) en Thomas Reyntens (Meneertje Teelepel) vertellen over hoe de beurs hen echt vooruit geholpen heeft. 

Op 16 mei werden nog twee andere filmpjes gelanceerd tijdens het lokaal infomoment rond de beurzen vakmanschap n.a.v. de oproep 2022. Het gaat om de meester-leerlingtrajecten van Kristoffel Boudens en zijn leerling Gabriel Baardman (letterkappers) en van Martine Eeckhout met haar drie leerlingen (boekrestaurators). 

Blog

In 2022 volgen we drie leerling-meestertrajecten op de voet met sfeervolle filmpjes die niet enkel het resultaat van zo'n traject, maar vooral het proces in beeld brengt. Het grote publiek krijgt op die manier meer inzicht hoe een leerling-meestertraject van start tot finish ineen zit, wat de wisselwerking is tussen de meester en de leerling(en) en hoe zo'n traject bijgestuurd en vormgegeven wordt tijdens het verloop ervan. We zijn erg dankbaar dat we even een vlieg mogen zijn op de muur van de verschillende ateliers om zowel de leerling(en) als de meester te zien groeien in hun traject.
 

Volg de drie enthousiaste meesters en meerdere begeesterde leerlingen in hun zoektocht naar het bewaren van hun immaterieel erfgoed op onze sociale media! Klik snel op de logo's onderaan deze pagina om naar Facebook of Instagram te gaan en de filmpjes te bewonderen.

Voorstelling meester-leerlingtraject patroonontwerp